Pegas drar till Gudahagen!

I helgen har det varit full gång med Pegas. Pegas är den lajvföreningen jag så snällt blev intryckt i och de är sjukt roliga hela bunten! Vi i Pegas, eller några av oss åkte i helgen till Gudahagen i Näsum (typ Bromölla) för att vara med på Gudahagens Vikingamarknad. Där skulle vi vara utklädda, sprida lite vikingaanda, hålla i en vikingaskola för små barn och ansvara för en prova på yxkastning och pilskjutning.

Men supersnälla som vi är (eller Pegas styrelse egentligen), så tog vi med oss massor av tält som vi lånade ut till folk. Ett stort gammalt kirurgtält från typ innan första världskriget (Dragkedja existerade inte på detta tält), en paviljong, ett stort tält till brödbak och så ett för att ha vikingaskolan i. På fredagskvällen åkte vi hem till Fredde i Karlshamn och fick sova där efter god mat (pizza och kebab) och tidigt på morgonen vaknade vi och drog oss iväg till Gudahagen. Det var jag, Vidar, Isak, Fredde, Kian, Jonte (my brother), Michaela (inte min svägerska) och lilla Ulle.

Efter lite om och men (och tyg) började jag gå runt och göra i ordning lite med vikingaskolan. Egentligen gick jag efter Jonte och Isak och lyfte upp barnaspillrorna de lämnade efter sig. De verkade inte riktigt förstå att treåringar är lite försmå för att leka på en stock med stora kuddar som man ska slå ner varandra med… Så går det när man låter stora barn ta hand om små barn…

På kvällen sen hade Pegas en Eldshow för de som var på det stora Gillet, och vi började gå ner från Gudahagen med tända facklor och tidsenliga musikanter. När vi kom ner började showen och vi var grymma (min teknik när det gäller att släcka eld är fantastisk…). Det blev inga fel och showen lyftes upp av musikanterna som spelade sjukt bra musik och av Zack, en kille som varit gycklare sedan 19 år tillbaka! Det var grymt. Här är lite bilder från en annan eldshow, så ni kan få en ide om hur det såg ut…

Brinnande Svärd (Fredde och Basse) Foto; Tove 

 

Hopprep, (Isak, Basse och Fredde) Foto: Tove 

 

 

Grejen var att det var inte förens senare som den riktiga (okontrollerade) Eldshowen började. Det hade varit ett Gille efter vår show, men jag var så sjukt trött att jag gick och la mig och sov i vårt kalla tält. På gillet bjöds det mat och mjöd (ungefär som öl), och folk blev rätt så överförfriskade. Ett par timmar efter att jag somnat (och ett par ölburkar senare) kom Vidar, Isak och Fredde och lade sig hos mig. Eller bara Vidar, de andra sov vid sidan om…

Ett tag senare, vem vet hur länge det var, rusar Zack in i vårt tält och ropar

”Eh, ert stora tält brinner!”

 ”Ursäkta!?” tänker vi, och Fredde, Isak och jag springer upp till kullen där tältet stod. Det var helt nedbrunnet till marken och det låg och pyrde lite grand. Zack förklarar sin visa;

Han hade sovit i sin parkerade minibuss en bit bort och hel plötsligt hört att någon skrek. Med tanke på hur många fulla det var på gillet, tänkte han att det var någon som härjade i tältet. Då hörde han hur någon skrek igen, och han kikade ut. Då fick han se att det brann på taket på tältet och han rusade in. Väl inne släpade han ut en kille och sedan sprang han ner till oss i tältet. När vi väl var uppe var i princip hela tältet nerbrunnet… Allt hade gått på knappt 10 minuter…

Vi ringer SOS, som kommer med brandbilar och en ambulans. De tar med sig den stackars killen från tältet (han är okej), och en stund senare går vi och lägger oss och sover… Fast vi glömde att släcka vårt ljus i vårt tält…


Kommentarer
Postat av: Jonatan

Måste säga att vi hade kontroll över vikingaskolan, inga barn skades och vi tappade inte bort några;)

stocken är bra för barn med;) speciellt Isaks;)

2008-09-22 @ 11:50:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0